IRAN AVRÄTTAR 853 PERSONER – HÖGSTA SIFFRAN PÅ ÅTTA ÅR TILL FÖLJD AV OBEVEKLIGT FÖRTRYCK OCH FÖRNYAT “KRIG MOT DROGER”

Det krävs kraftfulla internationella åtgärder för att stoppa den skrämmande ökningen av avrättningar som ledde till att Irans fängelser förvandlades till platser för massdödande under 2023.

En ny rapport som publiceras idag visar på att minst 481 avrättningar – mer än hälften av de totalt 853 avrättningar som registrerades under 2023 – utfördes för narkotikarelaterade brott.

“Don’t Let Them Kill Us”: Iran’s Relentless Execution Crisis since 2022 Uprising avslöjar hur de iranska myndigheterna har intensifierat sin användning av dödsstraffet för att skrämma befolkningen och stärka sitt grepp om makten efter upproret “Woman Life Freedom” i september-december 2022. Rapporten slår också larm om den oproportionerliga inverkan som myndigheternas dödliga narkotikapolitik har på fattiga och marginaliserade grupper.
Antalet avrättningar under 2023 är det högsta sedan 2015 och innebär en 48-procentig ökning från 2022 och en 172-procentig ökning från 2021. Irans våg av dödande fortsätter in på 2024, med minst 95 registrerade avrättningar fram till den 20 mars. Antalet avrättningar som registrerats av Amnesty International är minimisiffror och vi tror att det verkliga antalet är högre

IRANS VÅG AV DÖDANDE FORTSÄTTER IN PÅ 2024
Omvärlden måste agera nu!

Förra året skedde också en våg av avrättningar riktade mot demonstranter, användare av sociala medier och andra faktiska eller uppfattade oliktänkande för handlingar som skyddas av internationell lagstiftning om mänskliga rättigheter, med anklagelser som “förolämpning av profeten” och “apostasi” samt vaga anklagelser om “fiendskap mot Gud” (moharebeh) och/eller “korruption på jorden” (efsad-e fel arz).

– Demonstranter, oliktänkande och medlemmar av förtryckta etniska minoriteter finns bland dem som avrättas eftersom myndigheterna har använt dödsstraffet som vapen i ett orkestrerat försök att skapa rädsla bland allmänheten och undertrycka oliktänkande. Utan ett kraftfullt globalt svar kommer de iranska myndigheterna att känna sig uppmuntrade att avrätta tusentals fler människor under de kommande åren med total straffrihet, säger Diana Eltahawy och fortsätter:

Det internationella samfundet måste trycka på de iranska myndigheterna för ett omedelbart moratorium för alla avrättningar.

FN:s råd för mänskliga rättigheter röstar denna vecka om huruvida mandaten för Fact Finding Mission on Iran och Special Rapporteur on Iran ska förnyas. Då är det viktigt att signalera till de iranska myndigheterna att deras avgrundsdjupa människorättsliga historia kommer att förbli under internationell granskning.

Myndigheterna förvrängde ett barns ålder till 18 år – avrättades sju månader senare

Hamidreza Azari greps när han bara var 16 år gammal och avrättades mindre än sju månader senare efter en grovt orättvis rättegång som påskyndades av åklagarmyndigheterna. De iranska myndigheterna förvrängde skamlöst hans ålder till 18 år i inhemska medier för att undgå ansvar för brott mot internationell rätt, som förbjuder dödsstraff för personer som var under 18 år vid tidpunkten för brottet. Under de senaste månaderna har myndigheterna på ett vilseledande sätt marknadsfört ett nytt direktiv från chefen för rättsväsendet som ett steg mot ”en ytterligare minskning” av dödsdomar mot barn som begått brott. Amnesty Internationals analys visar dock att direktivet inte tar itu med långvariga inneboende brister i lagar som rör ungdomar, och bekräftar domarnas handlingsfrihet att döma barn till döden efter bristfälliga “mognadsbedömningar”.

Skrivet av: Mardin Kakaweisi

Två års fängelse och 74 piskrapp för den här 17 åring!!!!

Daniel Mam Ahmad, ett 17-årigt Kolbarbarn från Marivan, dömdes av Islamiska republiken Irans rättsväsendet till 2 års fängelse och ett omänskligt straff på 74 piskrapp.

Enligt en rapport som inkommit till Hangav Human Rights Organisation dömdes Daniel Mam Ahmad, barn till Kulber och 17-åring från Marivan till 2 års avföring i fängelse, 74 piskrapp och även kontant böter av revolutionsdomstolen av den här staden.

Tills denna nyhet är satt finns det ingen korrekt information om anklagelserna mot transportören.

Det bör nämnas att Daniel Mam Ahmad greps av regeringsstyrkor lördagen den 4 april (23 mars) medan han bar på gränsen till Qalqleh Marivan, och nu sitter han fängslad i centralfängelset i Marivan

Skrivet av Mardin KakaweisI

The sentence of an Iranian-Swedish citizen to five years in prison in Iran

🔻 The five-year prison sentence of a dual citizen was finalized

The five-year prison sentence of Saeed Azizi, a dual citizen, which was previously issued by Branch 26 of the Tehran Revolutionary Court, was confirmed by the decision of Branch 36 of the Court of Appeal of Tehran Province.

Reza Shafakhah, Saeed Azizi’s lawyer, says that his client is an innocent citizen and, according to the court of appeals, he has no hope of changing his sentence and court case in the new year.

Earlier, this lawyer warned that 60-year-old Saeed Azizi was diagnosed with prostate cancer and fell down the stairs in prison, and now his physical condition has worsened.

Earlier, Branch 26 of the Tehran Revolutionary Court had sentenced Saeed Azizi to five years in prison on the charge of ”assembly and collusion to commit a crime”.

This Iranian-Swedish citizen traveled to Iran on the 21st of November this year and was arrested by the intelligence agencies of the Islamic Republic at his home in Tehran.

Reporter: Mardin Kakaweisi

Javed Rahman’s final report to the UN Human Rights Council; The alarming situation of human rights and the 43% increase in executions in Iran

The United Nations special rapporteur for monitoring the human rights situation in Iran, on Monday March 28, in his final report to the United Nations Human Rights Council, announced a 43 percent increase in executions in 2023 and the continuation of the alarming human rights situation in the Islamic Republic of Iran.

While expressing his regret that despite continuous requests during his mission, he was never given permission to travel to Iran by the Islamic Republic, he called the human rights situation in this country extremely worrying.

”The ongoing executions and the increase in death sentences during my reporting period are deeply disturbing,” he said at the beginning of his report. At least 834 people were executed in 2023, which has increased by 43% compared to 2022. Of the number of executions reported in 2023, 471 executions—approximately 56.5 percent—were on drug-related charges. As of December 31, 2023, since the nationwide protests began in September 2022, Iranian authorities have unfortunately executed 9 people for participating in the protests.

The UN Special Rapporteur added: ”Despite the serious concerns expressed by me and the international community, the execution of children continues in Iran and at least one execution has been reported in 2023. One of the highest rates of execution of women has been recorded in this country, at least 22 women have been executed in 2023.

Continuing his report, Javed Rahman criticized the illegal process and unfair trial in Iran and said: ”The number of death sentences without a legal process and the right to a fair trial is extremely worrying. There are also allegations of torture and ill-treatment of the ”accused” in custody, and they have been repeatedly denied access to lawyers, and lawyers have not been allowed to defend their clients.”

In another part of his report, he addressed the situation of ethnic and religious minorities in Iran and said: ”The situation of ethnic and religious minorities is still very worrying, the number of executed people from ethnic and religious minorities is disproportionately high, especially for crimes related to drugs or security.” »

According to Javed Rahman, ”the Baloch and Kurdish minorities, especially the Kolbers and fuel collectors, have been the target of arbitrary deprivation of the right to life by the government authorities through executions and killings outside of the fair judicial process.”

The United Nations Special Rapporteur added: ”The continued persecution, arbitrary arrests, and harassment of members of the Baha’i community, as well as the targeting and harassment of religious minorities, especially Christian converts and Sufis, including the Gonabadi sect, are extremely worrying.”

In the continuation of his report, referring to the arrest and harassment of civil rights activists and human rights defenders, he said: ”Harassment, threats, targeting, arrest and imprisonment of human rights defenders, lawyers, journalists and labor union activists to The severity is alarming. Narges Mohammadi, a prominent imprisoned human rights defender, suffers from severe health problems, including serious heart and lung conditions, and labor rights activists and journalists who report on working conditions are imprisoned for exercising their freedom of expression and peaceful assembly. have became.”

Javed Rehman added: ”In 2023, there were at least 1,266 trade union protests, four cases of protest suppression and 32 trade union strikes.”

The United Nations Special Rapporteur on Human Rights Affairs of Iran also addressed the suppression of the ”Women, Life, Freedom” movement by the government of the Islamic Republic and said: ”It is very disturbing and deadly that the government officials, with complete immunity, at least 48 women and 68 children have been unlawfully killed and a large number of women and girls have been injured, raped and brutalized during the ”Women, Life, Freedom” movement, and there are very disturbing reports of rape, torture and other forms of sexual violence in order to punish these Protesters have been released.”

Referring to ”gender apartheid in Iran” under the shadow of the government of the Islamic Republic, he said: ”Last week we celebrated International Women’s Day, however, women and girls in Iran are subjected to continuous repression, discrimination and the use of more repressive and violent police methods. against girls and women who violate the mandatory hijab laws. ”The Iranian authorities maintain a system of gender apartheid and insist on strict laws, administrative policies and practices that increasingly violate the human rights and human dignity of Iranian girls and women.”

According to Javed Rahman, more than one million text messages were sent to women with the theme that if they travel without hijab, their vehicles will be seized and thousands of times these threats have been carried out.

This senior United Nations human rights official also pointed to the closure of businesses in Iran due to the non-implementation of ”mandatory hijab laws” and as a result, the denial of a large number of women from access to education, public transportation, and banking services, and added: ”The security police Ethical has been re-established and a bill called Family Protection Bill by Promoting the Culture of Chastity and Hijab has been submitted by the Majlis to the Guardian Council. ”The bill will intensify gender segregation and introduce strict measures for ‘improper clothing’, including limiting socio-economic rights and using whipping as a form of punishment.”

In this part of his report, Javed Rahman once again requested the Islamic Republic to cancel the mandatory hijab law and remove all forms of harassment, discrimination and violence against women and girls in law and practice, and take all necessary measures to promote their equal participation. in public life and ensure that the rights of women, including human rights defenders, are protected.

He also demanded that the Islamic Republic approve and fully implement the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women.

In the final part of his report, the UN Special Rapporteur said: ”In this report, the general situation of human rights in Iran over the past six years and the extent to which the Iranian authorities have paid attention to the recommendations presented have been examined. Positive actions have been taken, such as the amendment of the drug trafficking law in 2017, which led to a reduction in drug-related executions by 2020. In the field of girls’ and women’s rights, advances such as equal access to education and increasing women’s literacy, as well as the amendment of the Nationality Law in 2019, which gives Iranian women married to non-Iranian men the right to apply for Iranian citizenship for their children under 18 years of age, have been recognized. Is.”

”However, my report shows precisely how these initiatives and achievements have been undone, rendered ineffective or have led to negative consequences due to persistent and systematic human rights violations,” he added. Unfortunately, none of the key recommendations made by the authorities have been implemented. Serious and ongoing concerns remain, such as the widespread and arbitrary deprivation of the right to life through ongoing executions, the use of force against protesters, violations of the right to a fair trial, systematic discrimination, and attacks on minorities, women and girls.

According to Javed Rahman, ”Immunity and lack of accountability for serious violations of human rights is a fundamental problem in Iran’s legal system, constitution and political environment.”

The UN special rapporteur for monitoring the situation of human rights in Iran continued: ”In addition to the need to answer the perpetrators of crimes in the ”Women, Life, Freedom” movement, the international community has been asked to establish mechanisms to answer for past events, including disappearances. Forced deportations, extrajudicial and arbitrary executions in 1981 and 1988 and protests in November 2019.

In the end, Javed Rahman pointed out that his report served as a platform for highlighting and reporting serious violations of human rights and abuses by the government officials of the Islamic Republic, and expressed his hope that the mission of the special human rights rapporteur on the situation in Iran will continue to be a voice ”Millions of Iranians who have been targeted, victimized and harassed, and whose fundamental rights have been violated continuously and with impunity, should continue.”

At the end of his six-year mission, he thanked and appreciated the people of Iran for their courage, determination, flexibility, as well as their support and positive participation in this mission.

Javed Rahman’s mission as the United Nations Special Rapporteur on Iran’s human rights affairs began on 15 July 2018 (6 July 2018) by the United Nations Human Rights Council. His mission was extended in 1400 and 1401.

During his six-year mission, he submitted six reports to the Human Rights Council and in his reports, he has consistently condemned human rights violations in Iran.

Javed Rahman has repeatedly asked the authorities of the Islamic Republic of Iran to fulfill their human rights obligations and has also asked the international community to take action to improve the human rights situation in Iran.

Reporter: Mardin Kakaweisi

16 mars 1988 spred sig doften av äpple över staden #Halabja i södra #Kurdistan.

16 mars 1988 spred sig doften av äpple över staden #Halabja i södra #Kurdistan.

Det tog inte lång tid innan civilbefolkningen försent insåg att det som luktade var giftig gas. Iraks president #Saddam Hussein hade beordrat detta dödliga kemiska bombanfall mot staden. Militärflygplanen från #Irak släppte ner nerv och senapsgas över den försvarslösa #kurdiska befolkningen.

Efter ca 15 minuter hade mer än 5000 civila människor mist sina liv och minst 10 000 hade skadats. Många år efter attacken, ända till idag har tusentals fler insjuknat och dött av gasens efterverkningar.

Nu är det 36 år sen attacken och runt om i hela Kurdistan och i världen hålls det minnesstunder, av den kurdiska diasporan, för att hedra dödsoffren.

Gasattacken mot Halabja var den irakiska regimens folkmordskampanj al-Anfal under 1980-talet gentemot kurderna. Totalt förlorade mellan 150000 och 200000 #kurder sina liv i kampanjen.

Skrivet av Mardin Kakaweisi

vad är Kvinnors rättigheter??

Situationen för iranska och afghanska kvinnor i deras länder

Vad är kvinnors rättigheter?

Kvinnors rättigheter är mänskliga rättigheter och gäller alla, men på alla platser i världen så är risken större för kvinnor att bli nekade sina mänskliga rättigheter som, till exempel:

  • Fri abort
  • Utbildning
  • Frihet från våld
  • Mödravård
  • Lika lön för lika arbete

VÅLD MOT KVINNOR

Våld mot kvinnor förekommer över hela världen. I och utanför hemmet, i krig och fredstid blir kvinnor misshandlade, våldtagna, könsstympade och dödade. I vissa länder är diskriminering av kvinnor inskriven i lagen.eller könsbaserat våld, är den allra vanligaste och mest utbredda kränkningen av mänskliga rättigheter som förekommer i världen. Det könsbaserade våldet i form av fysiskt, sexuellt och psykiskt våld kan drabba alla kvinnor.

Skrivet av Mardin Kakaweisi

Ett annat perspektiv på läraren som inte säger hen…

Detta inlägg publiceras med tillåtelse från berörda föräldrar till det barn/familj som indirekt hängts ut i media och fått motta både hot och hat med anledning av läraren Selma som vägrar använda pronomen hen. Det har förekommit många felaktigheter i den rapportering som skett och familjen har försökt att vara tysta men känner nu att de vill bemöta en del av de felaktigheter som sprids. Detta med anledning av både artikel i Expressen, Aftonbladet, högermagasinet Bullertin, flera texter i kristna konservativa Världen Idag och att Selma idag (2/10-21) medverkar i SVT mötet. Allt med orsak av att hon fick sparken från sin lärartjänst då vägran att använda rätt pronomen om en elev bryter mot både skollagen, diskrimineringslagen och läroplanen. Nedan följer föräldrarnas egna ord:

Med anledning av att vårt barns före detta lärare har gjort uttalande i media som rör
oss vill vi bemöta några av de påståenden som framförs, dels om oss som familj
och föräldrar, men även om transpersoner i allmänhet. Om detta uttalande
publiceras vidare skall det göras så i sin helhet.


Läraren informerades vid skolstart om vårat barns pronomen, som är hen. Detta framfördes av en av oss föräldrar å barnets vägnar, eftersom det är vår plikt som föräldrar att företräda våra barns intressen. Barnet själv önskar använda ett könsneutralt pronomen.
Det är inte en begäran baserad på en förälders önskemål. I familjen finns fler barn, vars könsidentitet och könsuttryck överensstämmer med deras juridiska kön. Precis som vi stöttar det barn som har en könsöverskridande identitet, stöttar vi de barn som inte har det.

Informationen om pronomen lämnades i samband med samling den första skoldagen och framfördes inte som ett krav utan som relevant information om barnet, precis som vi skulle framföra att det finns en allergi eller annat att ta hänsyn till. Vi föräldrar framförde tidigt i situationens skede att det är ett brott mot diskrimineringslagen att vägra använda önskat pronomen om en elev i sin tjänst som lärare. Vi erbjöd också forskningsbaserad litteratur i olika former för att hjälpa läraren med bemötandet av vårat barn, då vi initialt uppfattade det som att det handlade om ovana eller kunskapsglapp.

Det stämmer att läraren erbjöd sig att använda barnets namn istället för ett pronomen. Vad som inte framkommer är att läraren senare ändrade sig och enligt de uppgifter vi fått
ansåg att det var att ge efter för barnets önskan om att använda korrekt pronomen. Barnet i fråga har själv rättat vuxna i skolan, inklusive den berörda läraren, när de har använt fel
pronomen. Barnet har också fått stöd och hjälp av sina vänner i detta. Påståendet att barnet aldrig själv har bett om att få sitt pronomen respekterat stämmer alltså inte.

Läraren hävdar att vårat barn är en pojke, som aldrig visat tecken på eller uttryckt någon annan könsidentitet. Detta stämmer inte. Barnet i fråga har under en lång tid haft en könsidentitet som skiljer sig från det juridiska könet hen tilldelats vid födseln. Under den tid
läraren arbetade med vårat barn använde läraren dessutom pronomen ”hon” om barnet och har först nu börjat använda ”han”.

I och med att läraren uppgett dessa uppgifter, och fler, i media har hon brutit mot tystnadsplikten.
Förutom tystnadsplikt har lärare en anmälningsplikt, alltså måste de anmäla misstänkta missförhållanden till kommunen för utredning. En utredning utförs av sakkunniga och under sekretess. Den berörda läraren har likställt respekt för barnets pronomen med barnmisshandel och uttryckt en tydlig oro för barnet. Trots detta har läraren inte använt sig av sin anmälningsplikt, utan istället gått ut offentligt med sin historia där enbart hennes personliga åsikter lyfts fram. Här har då ”utredningen” fått överlämnas till allmänhetens
spekulationer och bedömningar, vilket har lett till hot, hat och ett stort obehag för oss som familj.

Under åtta månaders tid bröt läraren aktivt mot diskrimineringslagen i sin roll som lärare, genom att medvetet använda fel pronomen om vårat barn. När skolan slutligen meddelande läraren att hon för att få ha kvar sin tjänst behöver följa de lagar och riktlinjer som finns inom svensk skola gjorde läraren ett aktivt val att inte göra det. Läraren
klargjorde i ett mail till samtliga vårdnadshavare i klassen att hon medvetet bryter mot lagen och var beredd att ta konsekvenserna för det. Därmed var hennes tjänst tvungen att avslutas.

Enligt läraren förnekar vi/transpersoner en biologisk sanning när vi tillåter barn att använda könsneutrala pronomen. Vi kan inte tala för synen på biologi hos transpersoner som grupp, eftersom det är någonting som varierar från person till person. Hos oss är dock
biologi någonting vi talar mycket om. Vi pratar om kromosomer, hormoner, könsceller, vad som händer i puberteten och hur kroppen fungerar. Om vikten av att trivas med sin kropp, att vara tacksam för att den fungerar, för att den kan springa, leka, hoppa, vila. Att kroppen är ens egen och ingen annans att bestämma över. Barnen vet vilket biologiskt och juridiskt kön de har. Det är ingenting vi förnekar dem. Det sista vi vill är att våra, och andras, barn skall känna skam och hat inför sina kroppar. Att de skall ta mediciner och opereras. Med detta sagt finns det också de som behöver få sådan hjälp för att må bra. Vi anser oavsett att stöd och acceptans är rätt väg att gå, istället för skam och förbud. Vi lär våra barn att vara stolta över sig själva. Att de är individer som inte definieras av hur deras kroppar ser
ut, utan av sina egenskaper som kännande och tänkande människor, med rätten till sin egen kropp och sin egna, unika identitet. En rätt som vi anser att alla har.

För den som vill sprida detta vidare i olika debatter kommer här också en sammanfattning i punktformat:

  • Den berörda läraren informerades på första skoldagens morgon om elevens pronomen.
  • Barnet själv önskar använda ett könsneutralt pronomen.
  • Barnet har sedan en lång tid tillbaka haft en könsidentitet som avviker från det juridiskt tillskrivna könet.
  • Som föräldrar företräder vi vårt barn i hens önskemål och intressen.
  • Barnet har själv rättat läraren och andra vuxna i skolan.
  • Barnets klasskamrater har försökt hjälpa sin vän genom att rätta läraren och andravuxna.
  • Läraren har gått med på att använda barnets namn istället för pronomen, men sedanvägrat då detta enligt henne skulle vara samma sak som att ge efter för barnets önskanom pronomen.
  • Läraren har tidigare enbart använt pronomen ”hon” om barnet och först nu börjat använda pronomen ”han”.
  • Vi föräldrar har flertalet gånger försökt förklara situationen så ödmjukt och pedagogiskt som möjligt för läraren, där vi bland annat erbjudit forskningsbaserad litteratur i olika former.
  • Vi som föräldrar har aldrig uppträtt hotfullt eller aggressivt gentemot läraren.
  • Det finns dokument och ljudinspelade möten som styrker våra uttalanden.
  • Det finns fler barn i familjen, vars könsidentitet stämmer överens med det juridiskt tilldelade könet.
  • Barnen vet vilket kön de tillhör biologiskt/juridiskt.
  • Barnen vet vad puberteten innebär och hur kroppen påverkas av olika könshormoner.
  • Vi har inga intentioner att sjukförklara barnen för att medicinera dem eller utsätta dem för kirurgiska ingrepp. Att barnen har en egen uppfattning om sin egen könsidentitet är långt ifrån likställt med att de kommer behöva, eller att vi som vårdnadshavare kommer söka, sjukvård åt våra barn.
  • Vi har ingen önskan om att förneka andra människor sin könsidentitet eller sina pronomen, inte heller att tvinga på någon en oönskad identitet eller pronomen.
  • Varken vi som föräldrar eller våra barn anser att barnen skulle vara ”födda i fel kropp”. De är absolut födda i rätt kropp. Sin egen kropp.
  • Läraren har brutit mot tystnadsplikten genom att uppge elevens skola, elevens årskurs, ålder, önskat pronomen och juridiskt kön.
  • Lärare har en anmälningsplikt om de misstänker att ett barn far illa. Detta utreds då av sakkunniga yrkespersoner och hanteras under sekretess. Den berörda läraren har likställt respekt för barnets pronomen med barnmisshandel och uttryckt en tydlig oro för barnet. Trots detta har läraren inte fullföljt sin anmälningsplikt, utan gått ut offentligt med sin historia där enbart hennes personliga åsikter lyfts fram. Här har då ”utredningen” fått överlämnas till allmänhetens spekulationer och bedömningar.
  • Under åtta månaders tid bröt läraren aktivt mot diskrimineringslagen i sin roll som lärare, genom att medvetet använda fel pronomen om vårat barn. När skolan slutligen meddelande läraren att hon för att ha kvar sin tjänst behöver följa de lagar och riktlinjer som finns inom svensk skola gjorde läraren ett aktivt val att inte göra det.
  • Läraren klargjorde i ett mail till samtliga vårdnadshavare i klassen att hon medvetet bryter mot lagen och var beredd att ta konsekvenserna för det. Därmed var hennes tjänst tvungen att avslutas.

Intervju: Henrik Johansson

Hej! Jag startar gärna mina intervjuer med att den som intervjuas får beskriva sig själv lite. Så, vem är Henrik?

Jag är 38 år och från Avesta. I grund och botten industrielektriker, lite olika jobb men el är basen. Alltid haft ideella engagemang, från fackligt, IRM (inte rasist men…) till thai boxing m.m. Är sedan ca 3 åren även engagerad i Haveristerna om än inte ideellt. Ombudsman för fastighetsanställdas förbund. (Städerskor, samhall, fastighetsskötare etc, mycket kvinnor bland medlemmarna). 

Ja vi har ju lite historia vilket de som följt mig längre vet on. Det har nu gått drygt 6 år sedan mitt blogginlägg om IRM. Hur mycket idiot tyckte du jag var då? 

Hahaha stor idiot just då. Jag störde mig mest på att du tex skrev att jag gullade med Chang Frick för att han var taggad i en tweet. Eller det om att jag skulle vägra föreläsa om strukturell rasism? Fattade aldrig var du fått det ifrån! Jag kan ta att kallas idiot eller dyl men när det är något som handlar om att jag tycker du har regelrätt fel så blir jag en riktig haverist och det kan hänga kvar länge och skava. Men det är så länge sedan nu så har faktiskt släppt det. 

Henrik Johansson, Foto: Nyheter24

Hur ser du på att ta/ge kritik?

Det här har alltid varit tudelat. Ser vi på det utifrån så tex hur många grupper har du sett där medlemmar fått föra kritik och tom ”sparka” på de som leder gruppen för att alla ska få höras? Jag kan vara ödmjuk när jag tycker att någon kommer med bra argument för att jag gjort fel, men kan också blir enormt envis när jag tycker någon har fel. Det kan uppfattas som arrogant att jag inte ändrar mig men jag lyssnar faktiskt. 

Respekt, vad tänker du om det? Jag har tex alltid haft en viss respekt för dig även när jag tyckte som mest illa om dig för att det liksom gick att ta bråken med dig om du förstår hur jag menar?

Det är nog mycket internetkulturen. Det är lättare att spy galla över vänner irl än på nätet. Men förstår vad du menar. 

Du har ju varit engagerad i aktivism via nätet länge nu. Vad har varit det svåraste med internetaktivism under åren?

Humm… Svårast…jadu… Vi har lärt oss mycket på vägen. Förr var det nog att få ett community att faktiskt komma utanför internet och göra saker ute i vardagen på olika sätt istället för att bara ge likes. Själva internet idag har jag inte många problem med, utan det är mer det runt om. Att kunna samarbeta och ändå jobba hårt för att saker ska ske. Om andra inte drar sitt lass så blir det tuffare när du räknar med att de ska göra sin del. Du måste fortfarande vårda relationer och liksom hitta rätt personer att jobba ihop med så ni funkar ihop. Samt göra skillnad på internet och livet utanför eftersom det kan finnas saker som du gör på nätet som inte funkar utanför det. 

Vilken utveckling av aktivismen på nätet har du märkt över tid? Jag upplever tex att vänstern generellt är ganska kass på att få till riktigt bra nätaktivism. Vad tänker du om det?

I breda lag är vänstern överkörd på nätet. Jag fick nyligen en fråga av en journalist som gjort en liknande analys. I forskning tex har de fått kämpa hårt för att hitta något om vänstern i radikalisering. Min teori är att när vänstern ska tala om vänstern så är det någon som pratar om hur de är vänstern fast de bara är ca 5% av befolkningen och ligger i närheten av Vänsterpartiet politiskt. Sen har vi hela socialdemokratin. Å där har vi den stora vänstern men den arbetarrörelsen suger musten ur folk. Det är så noga att vara försiktig och allt ska gå i linjen med sossarna att det inte blir något rimligt av det. Många känner sig hämmade för att inte förstöra deras politiska karriär eller dyl och sen vittrar de bort. Så då försvinner de och är inte med och driver kamp på tex nätet. Så istället blir det mycket godhetssymbolik. Jag ska vara lite spetsig och dra exemplet #jagärhär. Folk får en gemenskap och ska gå in i olika kommentarsfält och visa att de finns. Men sen slarvas det bort. Vad blir nästa steg osv? De får pengar men dessa går till de i toppen och sen tar det slut. ”Lyckade” projekt är de som får många anhängare, men kanske inte så mycket resultat. IRM är lyckad i det avseendet men vi är ju inte lyckade egentligen, för mest blev vi ju bara ett arkiv över SDs dumhet och ingen förändrande kraft. Vi saknar rösterna som vågar provocera, utmana och skapa diskussion för att nå framåt. Sossarna har ju även vänt kappan otroligt mycket och då blir det ännu svårare. 

Henrik, foto: DT

Det saknas tydliga visioner vilket tex SD har? 

Ja jag håller med helt! Blev uppringd av en som ville ha info om vad SD sagt för rasistiskt på sistone när Ardalan (S) skulle debattera mot Åkesson. Frågade varför de skulle ha den informationen när de skulle debattera välfärd. Efter en del debatt körde de på linjen att diskutera egen politik istället för att fokusera på Åkessons rasism. Det blir nästan en hopplöshet när det sägs en sak, görs en annan och den egna politiken inte står fast på en bra grund utan byts ut hela tiden efter hur opinionen svänger. Tex när Löfven säger att inga murar ska byggas mot flyktingar och sen svänger om och inför bland EUs hårdastr regler istället för att gå på EU om bättre samarbete mellan länderna för att inte vara några få ska ta störst ansvar för människor på flykt. 

Och högern? 

De har varit supersmarta! Håll koll på Wallenstein, han är en mastermind inom SD. Sen har vi ju de olika frifräsarna som hoppar av lite hit och dit. Många olika mediesatsningar just nu. (Det är ironiskt att de skriker om hur alla statliga stöd skall läggas ner men är snabba på att ansöka om dem själv). De vill skapa en form av medieimperium där de vill kunna slänga all form av objektivitet över bord. De växer och är duktiga. NMR har tappat det men skiktet mellan SD och NMR går det bra för. 

Kan SD ha stagnerat lite och fler gå mot tex AfS med argument om att även SD blivit ”pk”? 

Nej jag håller inte med. Utan det är mer att de lyft exakt samma fråga i riksdagen nu i snart 12 år. Det är lång tid och sen alla åren innan de kom in i riksdagen. AfS tar bara väljare från SD och de kommer aldrig få tag i 4% från SD. Mer intressant är ju att se till KD och M och vad de gör. Sen kommer ju det nya från ungdomarna också som vi är för gamla för att se ordentligt, men det vore kul om det kom en rejäl vänstervåg men då måste det till en stark(are) vänster. 

Vad saknas då för att bygga en starkare vänsterrörelse

De sociala reformerna! Vi tjänade massor på dem förr men nu vågar inte vänstern längre ta för sig och kräva sociala reformer och förklara varför de behövs. Det finns mycket nya innovationer och teknik som vi hade kunnat anpassa reformerna efter. Visionslöst. 

För att avrunda, kan du beskriva vägen från IRM till Haveristerna? 

Det skedde väldigt naturligt. Efter så lång tid med IRM (drygt 7 år ideellt) så kändes det inte lika kul längre när jag fått familj bland annat. Vi hade bestämt i förväg att aldrig ta betalt för IRM och jag ville helt enkelt testa något annat också. Få nörda ner mig i något nytt. Med Haveristerna var det ingen som sa stopp. Jag har fått göra lite som jag vill och samtidigt har det tagits emot väl. Podden växter och vi tjänar också pengar på det. Även om pengarna inte är prio så känns det ju kul och motiverande att utveckla det hela när vi märker att det uppskattas. I början sög podden verkligen och det fanns ingen egentlig tanke bakom den. Men när vi började styra upp det lite blev det snabbt bättre och jag fick tex utrymmet att göra konstiga intervjuer som jag gillade även i IRM. Jag har tagit med mycket kunskap från tiden med IRM in i Haveristerna. 

Hur ser framtiden ut? 

Vi ska granska Vulverine/Jenny Koos tex och det kommer bli en rejäl utmaning att få till snyggt.(Denna granskning har släppts efter att intervjun gjordes). Hon är verkligen komplex! Sen ska vi bli bättre rent generellt. Det är ingen hemlighet att mot slutet var vi rätt slutkörda på varandra med hela grejen runt Myra osv. Nu kör Myra sitt race och vi vårat. Det har blivit bättre nu med nystart och jag ser fram emot att se hur Sanna kommer utvecklas och vad hon kommer göra med sin del av Haveristerna. Det har varit viktigt att Sanna ska vara Sanna. Inte ”en ny Myra”. Jag ser ljust på framtiden. 

Tusen tack för din medverkan! 

Henrik och Haveristerna kan ni följa via @haveristerna både på Instagram och Facebook och avsnitten kan ni lyssna på där poddar finns!

Vardagsrasismen intervju: Musse Hasselvall

Veckans intervju! Musse Hasselvall bla känd från tv programmet ”Rallarswing” (som gick typ när jag gick i högstadiet). Vad kan passa bättre än att prata machonormer och våld med någon som själv sysslat aktivt med kampsport i olika former? Det blev i alla fall delvis temat för vårt samtal. Lets go!

Vem är Musse?

Jag är en person som är väldigt bra på att vara glad och arg men inte så bra på att vara ledsen eller rädd vilket ställt till en del problem i mitt liv. Jag har lidit av en hel del självupptagenhet som jag försöker jobba på. Jag är väldigt obegåvad i allt jag tagit mig för oavsett det varit i skolan, idrotten eller arbetslivet. Men jag är socialt begåvad och bra på att vara mig själv, på gott och ont! Jag checkar av alla tänkbara normboxar och som att inte det räckte har jag ett privilegium plusmeny eftersom jag är en offentlig kampsportare. Och med det får jag åtnjuta både kändiskapets och våldskapitalets frukter.

Musse, Bild: Privat

När jag har träffade dig upplevde jag att du kändes som en väldigt mjuk kille. Liksom lugn och ja..mjuk. Hur upplever du dig själv?

Jag är nog lite både och. Jag vill gärna vara mjuk och snäll men är en gammal  mobbare och har lättare att falla tillbaka än jag vill erkänna. Dessutom lider jag nog av en machoproblematik som tar över mig när jag minst anar det.  Jag växlar också fort mellan att vara arg och glad, vilket nog också spelar in. Men jag har försökt granska mig själv de senaste åren och vill ju inte vara en sådan som gör andra illa. Jag har ett stort behov av att vara omtyckt så det har ju bidragit till både att jag som vuxen sökt mig mer mot det mjuka men också att jag som yngre kunde tygla de fulaste sidorna hos mig. 

Jag kan inte låta blir att göra vissa jämförelser mot Paolo Roberto nu. Macho. Utövare av en sport med våldskapital. Trasslig ungdom osv. Men där han väl mer blir din motsats? 

Haha oj, nä jag går ju inte runt och tänker på mig själv som en motpol till Paolo så. Jag tror att jag har mer glädje i att se min egen “Paolo” inom mig än att tänka att han inte finns där. Jag har börjat kalla mig för nykter mansgris, att jag liksom aktivt måste påminna mig om att jag vill vara något annat och göra bättre, välja bort mansgris beteendet hos mig. Jag ser en risk att det blir en form av tröst att se till de hemskaste männen tex i metoo och tänka att “sån är ju inte jag” och då ta den lätta vägen att fördöma de männen men inte jobbat med mig självt. Så jag försöker snarare hitta likheterna med Paolo än att främja mig ifrån honom för att jag vet ju att det finns hos mig. Om jag inte jobbar med det kommer de att ploppa fram. Jag har börjat se att vi har börjat få som en Incel 2.0 med män som på ytan är lyckade, typ har barn, bra jobb å så men som nu tycker att jämlikheten gått för långt för de  inte kan ha en älskarinna. I alla dessa nya nyanser av incel behöver vi vara beredda på att någon rätt snabbt kan bli den som känner sig kränkt och utsatt. Så jag vill hålla fast vid min egen “Paolo” även om nog han inte vill förknippas med mig för att jag nog i hans värld är en riktigt feministman. 

En annan man som väl då kanske ligger närmare dig som just feministman är Peter Rung som syns en del i sociala medier. Vilka gemensamma beröringspunkter, eller åsiktskonflikter har ni? 

Oj den gjorde ont. Precis lika lite som jag vill vara Paolo, vill jag heller inte vara Peter. Men det finns många obehagliga likheter. Som t.ex. att slänga sig ut i något man inte har svinbra koll på och dessutom med ett väldigt svart/vitt förhållningssätt. Och att ta onödigt mycket plats i rum där man gör bäst i att hålla käften för att inte ta utrymmet. Men jag tror inte jag är orättvis mot Peter när jag säger att han egentligen precis som jag vill göra rätt och i någon slags process av uppvaknande brukar även jag klampa runt med skidpjäxor i klaveret. Det är lätt hänt när man vill mycket. Samtidigt har jag vid flera tillfällen haft glädje av Peter när jag sett mig själv i honom och ibland lyckats dra i handbromsen tack vare det. Av ett samtal med Peter om hans projekt Huskurage fick jag syn på mitt eget sätt att med illa dolt skryt dela med sig av sin egen utveckling. Det kommer jag alltid vara tacksam för. Jag tänker att det är det viktigaste att säga om det, sen delar och odelar vi åsikter i tid och otid. 

Musse, Bild: Sebastian Jimenez

Nykter mansgris var ett spännande begrepp, kan du utveckla?

Jag tror att jag alltid kommer vara det till viss del. Det är ett arv som är djupt rotat. Jag ville ju  aldrig bli som min pappa men ändå växte jag upp och blev som honom i många avseenden. Så att inte  vara mansgris är något jag alltid kommer behöva jobba med resten av livet. Jag lärde mig en grej från en som heter Lois som tidigare jobbade för Män för jämställdhet. Han sa till mig att ta vara på min kränkthet. Det har varit otroligt viktigt för mig! Som i att  ta tillvara på när någon pekar ut att jag agerat felaktigt för att då dra nytta av min egen kränkthet över att ha pekats ut att vara något jag inte identifierar mig som. Att om jag tex använt n-ordet och någon påtalar att det är rasistiskt inte direkt slå ifrån mig bara för att jag känner mig kränkt för att pekas ut som rasistisk när jag inte alls vill vara det. Átt stanna i känslan blir ett sätt att fortsätta utvecklas och se sina mest negativa sidor för att faktiskt kunna jobba med dem istället för att tro att de ska försvinna av sig själv. Ett annat exempel är att jag aldrig sett mig som homofob men ändå använt bög som ett nedsättande ord när jag trott att ingen homosexuell finns i närheten. Det har på sin höjd  gjort mig till en jävligt bra hycklare eftersom jag släpper fram mina äckligare sidor när jag tror att det är safe. Men det gör ju att jag blir del av något större och fult som jag inte alls vill bidra till. Så därför försöker jag aktivt jobba hela tiden med dessa delar av mig själv och då är det en bra påminnelse att tex kalla mig för nykter mansgris. 

Hur lätt är det att falla tillbaka i grisigt beteende? 

Det är ju lite dubbelt. Om jag stannar kvar i en situation och försöker påverka så är det inte säker att jag är välkommen i längden. Samtidigt så tappar jag intresset för att bete mig på ett visst sätt när jag sett igenom det. Jag har försökt att se komedier som jag tidigare gillade som jag inte alls klarar längre. Liknande i umgängen, att den största risken jag tar är att bli exkluderad, men om jag stannar och låtsas hålla kvar vid sidor som inte längre känns bra så skaver det och påminner mig bara om att jag är en hycklare. Då är det kanske bättre att ses som konstig. Ibland tror Jag mig ha blivit smartare, fått bättre humor och så men i grunden är jag nog mest en välpolerad bajskorv. 

Manshat är en vanlig grej att anklaga feminister för, oavsett kön. Vad är din syn på manshat?

Jag skulle bli en asbra populist för jag faller gärna för att se saker svart och vitt med grova förenklingar. Försöker jobba med mig själv och det kan diskuteras hur bra  det funkar, framförallt när det känns så långt kvar. Men när jag  utgår ifrån mig själv och  någon då vill kalla det för manshat så är det lätt att slå bort, för det handlar ju om att jobba med mig och min egen problematik. Ibland behöver vi såklart syna varandra men framförallt behöver varje man själv se om sitt hus och jobba med sina beteenden och på det sättet vara lite självcentrerade. Det svåra är balansen. Det finns en hel del metoder idag kring män som lämnar  mycket skuld och jag tror att risken finns att vi med det skapar en massa riktigt bra posörer snarare än faktiskt förändrar beteenden i grunden. Samtidigt måste vi utmanas. Jag upplever att jag ofta blir struken medhårs där det finns utrymme att bara leka duktig istället för att utmanas i att göra ännu lite bättre. Men manshat män emellan kommer inte ta oss framåt men en sund portion självförakt kommer vi kunna ha mycket nytta av! Om det inte gör ont i morgon av det jag tränat idag så kanske jag inte gjort tillräckligt brukade jag säga när jag tränade som mest, det gäller till stor del även i arbetet med mig själv. Det måste kännas lite om det ska göra nytta! 

Går det att få en sund manlighet med någon form av balans mellan viss machoattityd/beteenden och att vara mjuk och inkännande med sin omgivning?

Jag tror det kommer finnas plats för båda. Machomannen kommer inte dö bort helt men de kommer inte vara lika relevanta längre. Tappa i makt och inflytande å sådär. Jag håller på med en bok om våld tillsammans med Robert Svensson. Vi kommer på oss med att längta tillbaka till kampsporten och våldet. Det fanns en enkelhet där. Typ dra på sig ett par kalsonger och gå ner i ringen och slå på varandra. Våldet var en dörröppnare. Även närhet mellan män, kramar, kom helt naturligt så som det inte skulle göra annars. Vi kan inte dalta med män för att få en förändring och försöka bygga broar med glitter men vi behöver se och hantera det faktum att vissa machomän kommer finnas kvar. Om vi försöker bestämma en fast manlig norm som alla män ska passa in i kommer den oundvikligen bli skadlig oavsett hur bra tankar vi har om hur den skulle formas. Jag hör ofta män säga att det ju finns män som utsätts för olika saker, våldtas eller far illa på olika sätt. Att det faktiskt finns en massa utsatta män. Men när jag försöker gå på djupet visar det sig att de bara vill prata om andras historier och väldigt sällan sina egna. Så jag kan tycka att vi inte får någon bild över vilka dessa utsatta män faktiskt är. Det saknas viktiga pusselbitar för ett bra arbete mot mäns utsatthet när det är så svårt för män att våga prata om sig själva. Ibland leder det till och med till en högljudd klagan på hur bra kvinnor har det, hur mycket uppmärksamhet de får för sin utsatthet. Som att det ens måste ställas emot kvinnors. Men det kräver ju att män törs besöka det sårbara och det känns ofta  ganska långt borta. Men så länge det ständigt blir berättelser om någon annan är det svårt att ta till sig berättelserna när det inte går att se en verklig människa bakom dem.  

Måste män stänga ute våldet för att vara bra män?

Jag har alltid predikat att jag tror att det måste finnas utrymme för att utöva våld med samtycke på säkra sätt. Jag tror kanske inte det är fullt så enkelt längre. Nuförtiden, när jag inte längre kan syssla med kampsport själv så fantiserar jag mycket mindre om våld än när jag var aktiv. Samtidigt kanske det snarare är samtalen runt som behöver förbättras mer än att vi ska ta bort möjligheterna att få utlopp för aggressioner. Ett av de första språken vi har är ju att slåss för att få gehör för våra behov. Det lär vi ju oss att  förtrycka i en tidig ålder av naturliga skäl, vilket också är fullt rimligt. Men drifterna finns ju där och vi behöver belysa det och finna sunda vägar för dem. Så även om kampsporten finns där tex som en väg för utlopp är det inte nog, vi måste problematisera också varför behovet finns där och hålla känslorna nära för att inte tappa förståelse och empati med oss själva. Vi kan ju inte utrota aggressivitet men vi kanske måste fortsätta utforska vart det tar vägen. Vi kan inte slå av det ena eller det andra utan att det leder till negativa konsekvenser.

Musse, Bild: Privat

Kan man säga att kvinnor glöms bort också i detta? 

Ja det tror jag verkligen. Kvinnor uppfostras att vända känslorna inåt och männen utåt. Skulle vi ta en klass med 50/50 pojkar och flickor och sen uppfostra tjejerna så som killar ofta fostras så skulle de efter några år anses vara de jobbigaste tjejerna som lärarna träffat. 

Finns det något slutligt du vill att läsaren tar med sig från denna intervju? 

Det sjuka är att det som alltid dyker upp i mitt huvud är ett gammalt uttryck min pappa ofta använde: “ta inga fångar”. Vilket är ett fullkomligt vidrigt uttryck som ska tolkas som att man helt enkelt ska göra saker ordentligt men som grundar sig i ett militärt språk eller talesätt. Det betyder att man ska “döda alla i byn”. Förkastligt. Men jag kan ändå inte sluta säga det. Det funkar bara så länge ingen frågar vad det betyder. Då blir det jobbigt. 

Tack för att du deltog!

Inget är heligt.

NYANS

Feministisk true crime

MKLCRLSSN

Ett nödvändigt tankeflöde mitt i nuet

Politifonen

Idéer i skrift